Wednesday 16 January 2013

2012 : Spain steps up to win Euro 2012

Mengabadikan saat bolasepak yang tak dapat aku lupakan sepanjang tahun 2012




Rata-rata peminat bolasepak sedunia frust apabila Spain, selaku favorites dan juara dunia hanya mampu menyajikan empat gol (1 penalti) sahaja bertemu heavyweights Europe, Croatia, Italy, France dan Portugal. Dengan confirmed ball possession 60% setiap match, ramai mengharapkan free flow attacking football (dan banyak gol) from Spain.

Ramai berpendapat Spain terlalu menghargai ball possession dan bermain secara cautious dengan melebihkan backpasses & sideway passes. Kurangnya forward passes ataupun forward runs with speed. Torres sebagai top striker pun masih belum recover form sejak sebelum World Cup 08 lagi. And to be fair, pihak lawan Spain pun bermain secara defensive (park bus) dan compact. Ini menyukarkan lagi gerakan serangan Spain. Spain tiada idea dan kepermainan mereka menjadi semakin bosan.

Italy pula melakukan kejutan apabila seri dengan Spain, melangkah bergaya ke Final dengan mengalahkan favorites Germany dan Pirlo mendominasi match v England. Ada yang berpendapat Italy mampu mengalahkan Spain di Final jika stick dengan strategi di dalam match against Spain ketika di group stage.

Tetapi, Spain merubah kepermainan dengan drastik ketika di Final. Tiba–tiba tempo permainan Spain menjadi lebih laju, para pemain kerap melakukan forward runs dan midfielders kini mempunyai forward passing options. Italy terkejut. Dan the rest of the world menyaksikan performance terbaik Spain di Euro 2012.

Jordi Alba’s gol merumuskan perubahan drastik Spain dengan his penetrating run, a wonderful forward through pass from Xavi and a clinical finish. 

Spain crushed Italy 4-0 in that Final.


sumber : google, youtube, soccernet.com, espn

No comments:

Post a Comment