Thursday 17 January 2013

2012 : Drogba’s last kick for Chelsea

Mengabadikan saat bolasepak yang tak dapat aku lupakan sepanjang tahun 2012



               

                Bagi aku, perjalanan Chelsea memenangi European Champs League 2012 agak gila dan dramatik. Setelah Villas Boas dibuang di atas prestasi Chelsea yang makin merudum, Roberto Di Matteo menggalas tugas pertama yang berat, iaitu to turnaround  keputusan 1-3 v Napoli. Even the first half an hour Napoli was superior.Kemudian, muncul Drogba di kotak penalti menanduk masuk gol pertama, melawan arus dominasi Napoli.

                Bermula dari situ, Chelsea bangkit. Chelsea memaksa perlawanan ke extra time sebelum memenangi perlawanan 5-4 (agg).

                Chelsea bertemu Barcelona di semi-final. Chelsea bermain defensive (park bus) dan Barca dominates 72% of possession. Chelsea layak ke akhir dengan Messi miss penalty, John Terry red carded, Chelsea bermain 10 orang selama 50 minit dan misfiring Torres scores the winning goal. 

                It gets even better. Final against Bayern kat Munich, without Captain Terry and trailing 0-1 sampai minit ke-88, Drogba tampil menyelamatkan Chelsea dengan menanduk masuk satu-satunya corner kick Chelsea untuk gol penyamaan.

                Sebelum 2012, Chelsea and especially Drogba sering dikecewakan di dalam kempen Champs League. Pada 2008 final, Drogba dibuang padang sebelum sepakan penalti bermula vs Man Utd. John Terry yang menembak bulan, tidak sepatutnya mengambil penalti jika Drogba masih berada di padang. Pada 2009, Drogba mengamuk di atas kekalahan kepada Barcelona, dengan menuduh pengadil bias kepada Barca. “This is a disgrace!” kata Drogba jelas di depan kamera. 2010 pula, Drogba dibuang padang ketika Chelsea kalah v Inter.

                Even pada extra time Final 2012 ini, Drogba hampir terduduk lagi apabila dia mengasari Ribery di dalam kotak penalti Chelsea. Pengadil menghadiahkan sepakan penalti kepada Bayern. Gila tak gila, Robben, of all people, gagal menyempurnakan penalti tersebut.

Pemburuan Chelsea untuk memenangi Champs League pertama sampai ke penghujung apabila Drogba mengakhiri kariernya bersama Chelsea dengan tendangan yang paling penting dalam sejarah Chelsea.

Truly a legend.


sumber : google, youtube, soccernet.com, espn

No comments:

Post a Comment