Friday 11 January 2013

2012 : The Calm Down goal celebration

Mengabadikan saat bolasepak yang tak dapat aku lupakan sepanjang tahun 2012.





18 bulan terdahulu, Real Madrid kena titik 5-0 di Nou Camp. Match yang mempamerkan tiki-taka at its best dan merupakan di antara El-Clasico terbaik untuk Barca fans.

          Secara psikologi, ia merupakan satu tamparan hebat kepada Real Madrid. Dan semenjak itu, Real Madrid kelihatan goyah apabila berhadapan dengan Barca. Mourinho mula mengamalkan taktik defensif dan kadang-kadang kasar bila tibanya El-Clasico. Tetapi, Barca masih mengekalkan superiority ke atas Real Madrid. Barca mendominasi arena La-Liga dan Real Madrid hanya berjaya setakat second best sahaja.

          Tetapi pada 21/4/12, Real Madrid melangkah bergaya ke Nou Camp sebagai pendahulu liga. Dan Barca memerlukan kemenangan untuk mengejar Real.

          Mesut Ozil yang sering diketepikan setiap kali El Clasico (untuk digantikan dengan defensive player) kali ini diletakkan berganding dengan Cristiano, menunjukkan keyakinan Real Madrid untuk menyerang, bukan lagi bertahan.

          Ozil yang terkenal dengan kehebatan mencari ruang, melepasi kawalan pertahanan untuk menerima bola sebelum menghantar through ball, melepasi Barca defence tepat ke dalam larian Cristiano Ronaldo. Cristiano mengakhiri serangan dengan “Calm Down” goal celebration.

          Hari itu, Cristiano Ronaldo, Mourinho & Real Madrid seal the La Liga crown dengan menundukkan their arch rival, Barcelona di halaman mereka sendiri, Nou Camp.

          Sweet revenge.



sumber : google, youtube, soccernet.com, espn

No comments:

Post a Comment