Tuesday 27 March 2012

Preview Champs League QuarterFinals 1


APOEL v Real Madrid

Surprise minnows, APOEL menerima kunjungan gergasi Real Madrid. David akan membuat kejutan atau Goliath breezes through?


Mengikut stats APOEL (kiri) menyerang hampir seimbang di kedua sayap. Sayap kiri diutamakan dgn Manduca menjadi key player dgn 3 gol dan 1 assist. Sayangnya Manduca digantung daripada bermain di dalam perlawanan ini dan kehilangannya mungkin memberi impak yg besar kepada kepermainan APOEL. Tetapi kita boleh expect  Charalambides di sayap kanan (highest assister – 4 & key pass - 10) untuk mengumpan striker Ailton (3 gol).

Real Madrid is well-focused on the left side dgn Ronaldo bermula di sayap sebelum cut inside dengan menjaringkan 6 gol (RM highest) dan satu assist, sambil dibantu oleh overlapping Marcelo. Di kanan, Kaka (2nd highest assist – 3) diberi lesen untuk bergerak ke tengah dan membantu Ozil (highest key pass – 21) dalam mencipta peluang. Fullback kanan Arbeloa lebih konservatif ketika menyerang. All rounder Benzema (score 5 assist 5 key pass 18) mengepalai serangan.

Xabi Alonso digantung bermain di dalam perlawanan ini, dan expect his long passing range (highest - 67) dan 90% passing success rate (RM highest)  to be missed.

Defensively, since team APOEL berasaskan counter attack, midfield difokuskan utk merampas bola daripada memegang possession. Stats APOEL def midfielder Nuno Morais (19 tackles, 14 interceptions) jauh mengatasi the nearest Real player, Khedira (9 tackles, 11 interceptions).



Benfica v Chelsea



The only Portuguese team bertemu the only English team dalam Champs League QuaterFinals match ini. Unbeaten at home, Benfica ada sedikit kelebihan berbanding dengan Chelsea. Match ini mungkin akan berkisar kepada satu side padang sahaja. Bahagian kanan Benfica 40% of attacks v bahagian kiri Chelsea (41% of attacks).

Creativity Gaitan (Benfica most assists – 5) di mid kanan dan Aimar selaku central attacking midfielder (Benfica highest key passer – 14) diberi kepercayaan untuk menghidangkan peluang gol untuk peledak Benfica, Oscar Cardozo (most goals – 4 and most shots – 21). Right fullback, Pereira joins the attack dan pernah menjaringkan 2 gol dan membuat 5 successful crosses, ketiga terbanyak selepas Aimar dan Gaitan.

Di kiri Chelsea, Mata, di antara key creator (2 assists & 87% pass success rate) dlm Chelsea dengan highest key passes – 17 dan 13 successful crosses akan mengambil kesempatan sepenuhnya di atas kehebatan tandukan Drogba (4 gol) yang memenangi 17 aerial duel iaitu stats tertinggi dalam Champs League. Mata akan dibantu Lampard dalam create chances (2 assists dan 14 key passes – Chelsea’s second highest selepas Mata). Ashley Cole sebagai full back kiri akan membantu serangan dengan lariannya.

Possession adalah key plan untuk Benfica menjadikan kedua midfield mereka Axel Witsel & Javi Garcia kerap pass & go (avg 46 passes per game - highest) dan bermain kemas (avg 87% pass success rate). Essien & Meireless pula mempunyai avg 42 passes per game dan 85% avg pass success rate, menunjukkan Chelsea bermain lebih direct.

Ramires will do the dirty work (23 tackles & 13 interceptions - highest) sementara midfield Benfica lebih all rounder dan lebih bersih dengan Axel & Javi sekali lagi highest di dalam tackling 16 tackles & 19 interceptions.

Walaupun bermain bit part (3 games sahaja) Oriel Romeu berjaya mengumpul stats terbaik sebagai all rounder midfielder. Highest avg passes per game : 62.7 (next is Javi dgn 48.5), highest pass success rate : 95% (next is Javi 90%),  highest tackling : 4 (next is Ramires 3.8) dan avg interception : 5.3 (next is Javi 3). Matteo should let him play.


sumber & gambar : whoscored.com, thesun.co.uk

2 comments:

  1. Gila babi!

    Total shots(on target)
    APOEL = 0(0)
    Real Madrid = 28(8)

    2nd leg Iker Casillas boleh tapau nasik bungkus masuk padang.

    ReplyDelete
  2. Hahaha! siap boleh bersila makan..
    Tapi mmg APOEL main ultra-defensive with no intention to attack.

    Bila Kaka masuk, and APOEL makin letih kena bantai, baru bocor dari kiri RM.

    ReplyDelete